עבור לתוכן המרכזי
עבור לתפריט המרכזי
עבור להצהרת נגישות
עבור לדף צור קשר
תפריט לשינויישפות באתר
הגעת לתפריט הראשי, לחיצה על אינטר תעביר אותך אל לתוכן המרכזי
איזור התוכן המרכזי, לחיצה על אינטר תחזיר אותך אל ראש הדף
טיפולים

טיפול התנהגותי-קוגנטיבי ( Cognitive Behavioral Therapy )

עברית | English | #
תקציר
בפירוט

תקציר

טיפול קוגניטיבי-תנהגותי (Cognitive Behavioral Therapy),  או בקיצור-CBT,הוא סוג של טיפול פסיכולוגי, טיפול בדיבור. בטיפול זה עובד המטופל עם פסיכותרפיסט (יועץ לבריאות הנפש) באופן מובנה לאורך מספר פגישות להגדלת המודעות למחשבות שליליות או למחשבות שאינן מדויקות הנמצאות בבסיסן של התנהגויות שאינן מקדמות את המטופל. הטיפול הקוגניטיבי מאפשר למטופל להתמודד עם מצבים מאתגרים באופן ברור יותר ולהגיב אליהם באופן אפקטיבי יותר.

מידע כללי

מידע כללי

טיפול קוגניטיבי-תנהגותי ((Cognitive Behavioral Therapy) או בקיצור-CBT

הוא סוג של טיפול פסיכולוגי, טיפול בדיבור. בטיפול זה עובד המטופל עם פסיכותרפיסט

(יועץ לבריאות הנפש) באופן מובנה לאורך מספר פגישות להגדלת המודעות למחשבות שליליות או למחשבות שאינן מדויקות הנמצאות בבסיסן של התנהגויות שאינן מקדמות את המטופל. הטיפול הקוגניטיבי מאפשר למטופל להתמודד עם מצבים מאתגרים באופן ברור יותר ולהגיב אליהם באופן אפקטיבי יותר.

 

הטיפול ההתנהגותי הוא שיטת טיפול פסיכולוגית המתבססת על עקרונות הפסיכולוגיה הביהייביוריסטית. הטיפול מניח שהפרעות נפשיות הן דפוסי התנהגות נלמדים, הרגלים שנרכשו במהלך החיים. מטרת הטיפול היא שינוי דפוסי התנהגות ומאגר התגובות של הפונה, תוך שימוש בשיטות הקשורות ללמידה.

 

הטיפול הקוגניטיבי הוא שיטת טיפול המבוססת על ההנחה שדפוסי חשיבה משפיעים על ההתנהגות ושמקורם של קשיים רגשיים הוא בדפוסי חשיבה מעוותים .

הטיפול הקוגניטיבי מתמקד בזיהוי דפוסי חשיבה לקויים והקניית דפוסים מתמודדים במקומם. הטיפול מתבסס על עקרונות מתחום הלמידה, על ניתוח לוגי, אתגר ושכנוע מילולי- שכלתני. הדגש בטיפול הוא על התהליכים הפנימיים של המטופל, בעיקר תהליכי פירוש ונתינת משמעות.

התנסות מוצלחת עם גירוי מאיים, פנימי או חיצוני, מכניסה את המטופל למעגל חיובי שבו הצלחה מביאה לעלייה בתפיסת היעילות העצמית, והעלייה ביעילות העצמית מביאה להצלחה. 

 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי הוא כלי יעיל מאוד לטיפול בקשיים כמו חרדה או דיכאון. 

כמו כן, הטיפול הוא כלי יעיל לטיפול עבור מי שרוצה ללמוד להתמודד טוב יותר עם מצבי לחץ והתנהגויות אוטומטיות. 
טיפול התנהגותי קוגניטיבי הוא כלי לטיפול במגוון בעיות רחב ביותר, הוא יכול לעזור בטיפול ב:

  • לימוד טכניקות להתמודדות עם מצבים מלחיצים
  • לזהות דרכים להתמודד עם רגשות כמו כעס
  • לפתור קונפליקטים במערכות יחסים וללמד דרכים לתקשורת טובה יותר
  • התמודדות עם יגון וצער
  • להתמודד עם טראומה רגשית כמו התעללות או אלימות
  • התמודדות עם מחלות רפואיות והאובדים הכרוכים בהם
  • התמודדות עם תסמינים פיזיים וכרונים כמו כאב, נדודי שינה או עייפות

 

יעדים בטיפול

  • הפחתת סימפטומים והפחתת סבל
  • שיפור איכות חיים
  • הגברת המעורבות בתהליך השינוי, דרך ניהול רישומים, תיעוד, לימוד ותרגול


הטיפול הקוגניטיבי-התנהגותי עשוי לכלול "שיעורי בית" שהם משימות של כתיבה ותיעוד או משימות התנהגותיות שתוכננו ביחד על ידי המטפל והמטופל. משימות אלה מיועדות לחשוף את המטופל באופן הדרגתי למצבים שמהם נמנע והימנעות זו היא שמקשה על התקדמותו לקראת השגת מטרותיו. 

תלונות וסימנים

סיבות

מהלך וסיבוכים

בירור רפואי

כיצד להתכונן?

טיפול

סגנון חיים

מניעה

אצלנו בגסטרומד

מקורות